Tuotekehitys

Kuinka kehität myyvän tuotteen nopeasti ja järkevällä investoinnilla?

Onko joku näistä on sinulle ajankohtaista?

● Sinulla on idea uudesta tuotteesta tai ongelma nykyisen kanssa.

● Tarvitset lopputulokseksi helposti monistettavan tuotteen.

● Haluat parantaa olemassa olevaa tuotetta tai prosessia.

● Asiakkaasi tai markkinat tarvitsevat tietyn tuotteen, mutta et ihan tiedä miten toteuttaisit sen.

● Haluat saada uuden tuotteen markkinoille ja sen pitää oikeasti myydä hyvällä katteella ja volyymilla.

● Sinulla ei ole rajattomasti aikaa tai rahaa tuotekehitykseen. Toivot, että tuotekehitys on mahdollisimman edullista, nopeaa ja laadukasta.

● Haluat kehittää tuotteen, joka ei ainoastaan toimi, vaan toimii optimaalisesti.

● Tuotteesi hinta/laatusuhde pitää olla kunnossa.

● Haluat mahdollisimman paljon tietoa tuotteesi tai ideasi toimivuudesta ennen julkaisua.


Jos edes yksi yllä olevista on sinulle tärkeää ja ajankohtaista, olet oikeassa paikassa.

Esittelenkin seuraavaksi tiivistettynä tuotekehityksen vaiheet ja mitä ne tuovat sinulle.

Vaiheet on kerätty tuotekehitysjoukkomme yhteensä yli 60 vuoden kokemuksen perusteella.

“Yhteistyö ja ratkaisukeskeisyys Antti Elon johtaman Matricompin kanssa oli hyvin tehokasta, innovatiivista sekä asiakaslähtöistä.”

Marko Puruskainen, Exel Composites Oyj

Vuosien varrella meihin ovat luottaneet myös esimerkiksi:

                  
                       

Olemme huomanneet, että seuraavaksi esitetty tapa tuotekehitykseen on paras. Se on kokonaisvaltainen lähestymistapa alusta loppuun.

1. Vaatimusmäärittely

Ensimmäinen ja yksi tärkeimmistä vaiheista. Eikä ainoastaan siksi, että yleensä suurimmat säästöt tai vastaavasti pahimmat hassaukset tehdään tässä kohtaa. Siinä huomioidaan siis teknisten asioiden lisäksi myös taloudelliset realiteetit.

Vaatimusmäärittely luo raamit tekemiselle. Se kertoo, millä edellytyksellä homma on valmis ja onnistunut. Saat selkeän listan asioita, joihin vertaat lopputuloksen onnistumista.

2. Ratkaisujen määrittely

Avoimesti ratkaisuja keksimään. Tätä varten pitää ymmärtää hyvin nykytila, ongelmien syyt ja mitä lopulta haluat saavuttaa.

Tähän tarvitset jonkin verran intuitiota. Ja paljon kokemusta. Kun olet tehnyt lukuisia erilaisia ratkaisuja, voit soveltaa jo toimivaksi tietämiäsi ratkaisuja. Samalla kyseenalaistaa ja keksiä vielä paremman.

Itse pyrimme aina elegantteihin ratkaisuihin.

“Tiedän, että tämä onnistuu näin. Voinko tehdä vielä tyylikkäämmin, vähemmillä osilla tai yksinkertaisemmin?”

Esimerkiksi meille ei riitä, että ratkaisu toimii vaan pyrimme ylittämään riman. Näin voit saada reilua kilpailuetua vaikka vielä nopeamman tai halvemman prosessin kautta. Säästät kehityksessä aikaa ja rahaa.

3. Markkinatestaus

Yksi tärkeimmistä, ellei tärkein kysymys. Haluaako asiakas ostaa tuotteen?

Teknisesti on usein mahdollista tehdä vaikka mitä. Tällä ei kuitenkaan ole mitään merkitystä, jos tuote ei myy.

Kysyntää on mahdollista testata varsinkin nykyteknologialla melko helposti. Tarvitset siihen myyntiosaamista ja uskallusta. Jos talon sisällä on myyjiä, niin ei muuta kuin ennakkosopimuksia neuvottelemaan tai vaikka laskeutumissivuja pystyyn yksinkertaisia markkinatestejä varten.

Esimerkiksi tätä varten teemme usein fotorealistisia kuvia. Niitä voi käyttää ennakkomyynnissä ja -markkinoinnissa.

Jonkinlainen markkinatesti on hyvä tehdä aina ennen kuin laitat satoja tuhansia euroja tuotekehitykseen.

4. Simulointi

Simuloinnilla vähennät käytännön prototyyppien tarvetta.

Saat tietää tuotteen käyttäytymisen eri tilanteissa ja eri ominaisuuksilla huomattavasti halvemmalla kuin lukuisia käytännön testikierroksia tekemällä.

Säästät älyttömästi aikaa ja rahaa, kun voit testata muutoksia tietokonesimulaatioiden ja 3D-mallien avulla. Saat virtuaalisen mallin tuotteen rakenteesta. Se havainnollistaa liikkuvat osat, miten ne osuvat yhteen ja niin edelleen.

Ei ole harvinaista, että säästät jopa satoja tuhansia euroja tekemällä kattavat iteratiiviset simulaatiokierrokset tuotteesta ennen testaamista.

5. Valittujen ratkaisujen lukkoonlyönti ja valmistuksensuunnittelu & dokumentointi

Tässä kohtaa tehdään tekniset piirustukset ja hyväksytty laskettu lopputulos. Jo aikaisemmin on huomioitu, että homma todella pystytään tekemään.

Tarvitset ymmärryksen eri valmistustekniikoista, niiden mahdollisuuksista ja rajoitteista. Sama materiaaleista.

Yleensä tehdään myös tarkat 3D-mallit sillä tasolla kuin tuote oikeasti tullaan tekemään.

Tästä syntyy dokumentaatio, jonka pohjalta voit aloittaa valmistuksen. Voit lyödä syntyneen dokumenttinipun konepajalla pöytään ja pyytää tarjouksen. Jos homma on tehty kunnolla, pajan ei tarvitse edes kysyä mitään, vaan valmistus onnistuu dokumentaation pohjalta.

6. Laadunvarmistus

Huomioidaan kaikki, mikä on sarjavalmistuksen kannalta oleellista. Varmistut siitä,että tuotteesi täyttää haluamasi laatuvaatimukset. Luodaan tarvittavat dokumentit ja proseduurit eri tuotannon vaiheisiin.

7. Tosielämän todennus prototyypillä

Pitää vielä varmistua, että vaatimukset toteutuvat tosielämässä.

Tämä tehdään ensin prototyypin avulla. Sitten voit tehdä pienemmän sarjan asiakkaille pidemmän ajan testiin. Näin saat vielä viimeisen tosielämän tulikasteen tuotteelle.

Protovaiheessa tuotteen toimintaa verrataan aikaisemmin tehtyyn vaatimuslistaan. Eli viimeistään tässä kohtaa kärsit, jos aikaisempia vaiheita ei ole tehty hyvin. Esimerkiksi ilman selkeää ja tarkkaa vaatimuslistaa et voi tietää, onko halutut asiat todella saavutettu.

Älä myöskään laiminlyö testaamisen suunnittelua. Suunnittele hyvin, mitä haluat testata ja mitata. Moni luulee, että pieni oikominen kuuluu protoiluun. Se ei pidä paikkaansa.

Esimerkiksi meillä protovaiheessa ei juuri tule yllätyksiä, koska ne taklataan etukäteen hyvällä kokonaisuuden suunnittelulla.

8. Myynti, markkinointi ja jatkokehitys

Kun kaikki aikaisemmat vaiheet on tehty huolella, on aika pistää tuote valmistukseen ja markkinoille.

Samalla on hyvä kysyä mitä on opittu? Ja voiko tehdä jatkossa vielä halvemmalla? Kehitys jatkuu yleensä vielä kaiken tämän jälkeen.

Miten voimme auttaa?

Matricomp on kokonaisvaltainen tuotekehityksen kumppani. Olemme pieni porukka monipuolisella osaamisella.

Enkä vain sano niin. Olet varmasti huomannut tällä sivuilla asiakkaidemme kommentit.

Meidän on yksinkertaisesti tehtävä asiat paremmin, koska olemme pienempi tekijä kuin isot jättiläiset, jotka voivat laittaa rautaa rajalle mielin määrin. Meidän on aina löydettävä parhaat keinot ja vastaukset, jotta asiakkaat ostavat meiltä uudestaankin.

Paras lopputulos saadaan huolellisella kokonaisuuden suunnittelulla ja toteutuksella.

Pystymme auttamaan kaikissa tuotekehityksen vaiheissa.

Meillä onkin kokemusta tuotekehityksestä kokonaisuutena, teknisestä laskennasta, suunnittelusta, monista eri eksoottisistakin materiaaleista ja valmistusmenetelmistä. Voimme kehittää tuotteen mekaanisesta, virtausteknisestä, termodynaamisesta, valmistusteknisestä ja teknistaloudellisesta näkökulmasta. Ottaen kaikki nämä huomioon yhtäaikaa.

Ehkä siksi olemme aito kumppani emmekä pelkkä resurssi, jota täytyy pitää kädestä kiinni.

Toimimme nopeasti ja tehokkaasti. Olemmekin etsineet asiakkaillemmeuusiaratkaisuja parin päivän selvittelyllä.

Jos haluat apua tuotekehitykseen tai sinulla heräsi kysyttävää, soita tai laita sähköpostia. Keskustelen mielelläni tuotekehityksen haasteista.

Image

Antti Elo
044 2036 196
antti.elo@matricomp.fi
toimitusjohtaja
Matricomp Oy

P.S. Uskon, että pidät ilmaisesta tuotekehityksen artikkelisarjasta. Kerromme siinä, miten kehität voittavan tuotteen nopeasti ja kustannustehokkaasti.

Tilaa ilmainen 8-osainen artikkelisarja tästä:
Matricomp Oy • Keuruu, Kotka, Jyväskylä • FINLAND
+358 44 2036 196 • info@matricomp.fi